Monday, February 14, 2011

Ayam Kung Po Elly

Yuhu...entry kali ni nak cerita pasal gambo kat atas tu..mmm..nampak sedap tak?hua..ha..ha...klu korg tak nampak sedap aku tetap kata sedap.....meh sini aku ajar cara nak masak ayam ni...senang je...cincai-cincai je....resepi sebenar leh cr kat web ek..ni resepi yang aku dah ubah2 sendiri...

Caranya begini : ayam tu korang potong ikut sukaler nak besor manakan...pastu gaul dengan tepung jagung n letakler skit garam..goreng.Pastu amik halia, bawang besor, bawang putih,lada benggala, lada kering n klu nak pedas tambah cili api..semua bahan tu goreng hingga naik bau n kekuningan. Pastu letak sos tiram, sos cili n sedikit air.Gaulkan skali dengan ayam yang telah digoreng td. Lupa puler..aku ade letak kicap skit..sebab tu ler itam skit. Ha...inilah hasilnya.....
Sebenarnye, resepi ni aku amik dr mesra.net. Aku cr resepi untuk masak ayam kung po. Tapi yang aku masak ni campur resepi sukahati aku.hua..ha..ha...Asalnye masakan ni aku makan kat kedai Safiera (kedai paksu akuler...)Hari2 aku order resepi ni sebabnye aku suka....Tapi masalahnye masa tu kedai ramai org je...Tapi aku sanggup tunggu. Hinggaler ke suatu hari tu aku order...udahler lama berejam aku tunggu. Pastu diorg leh lupa pulak aku punye ayam kung po...geram punye pasal aku cr resepi ni n aku masak...sampailer skang. Mula2 memang ikut resepi sebenanr. Tapi lama2 dah ikut sukahati je...asalkan jadi...heheehehe..
Sekian.

No comments:

Post a Comment

Labels